Zajęcia w oparciu o nowoczesne podejście STEAM

SP59

14 października 2022

Brak komentarzy

Ostatnie zajęcia informatyki z Panią Beatą Witkowską były prowadzone w oparciu o nowoczesne podejście STEAM (z języka angielskiego: Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics). Jest to edukacyjne podejście międzyprzedmiotowe, które obejmuje jednoczesne zdobywanie wiedzy przez uczniów z zakresu nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki. Uczniowie edukowani w ten sposób utożsamiają się z rolą odkrywcy, badacza, naukowca, który staje przed wyzwaniem rozwiązania danego problemu za pomocą wiedzy z różnych dziedzin. Zajęcia prowadzone w ten sposób są bardziej atrakcyjne dla uczniów i pozwalają na ich wszechstronny rozwój.

Prowadzenie zajęć w takiej nowoczesnej konwencji jest możliwe dzięki innowacyjnym pomocom dydaktycznym dostarczonym do naszej szkoły w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Są to m. in. zestawy klocków LEGO® Education SPIKE™ Prime. Są one idealnym rozwiązaniem do prowadzenia zajęć w oparciu o podejście STEAM w klasach 4-8. Obszerny zestaw klocków pozwala na budowanie różnego rodzaju robotów i konstrukcji, co rozwija umiejętności konstrukcyjne, kreatywnego myślenia, współpracy w zespole, a także wiele innych sprawności z zakresu sztuki i inżynierii. W zestawie oprócz tradycyjnych klocków znajdują się elementy, które pozwalają na „ożywienie” zbudowanych robotów i konstrukcji. Są to np. programowalna jednostka sterująca, silniki, sensory do pomiaru odległości czy rozpoznawania koloru. Jednostka jest programowana za pomocą intuicyjnego i przyjemnego w obsłudze środowiska. Uczniowie mogą programować zbudowane modele za pomocą tego środowiska w oparciu o bloki(podobnie jak w języku Scratch) lub za pomocą bardziej zaawansowanego języka Python. Rozwija to umiejętność rozwiązywania złożonych problemów algorytmicznego i krytycznego myślenia, a także wiele innych umiejętności z zakresu nauki, technologii, matematyki i informatyki.

Nasi uczniowie na zajęciach z informatyki z korzystali właśnie ze wspomnianego zestawu LEGO® Education SPIKE™ Prime i poznali konstrukcję samojezdnego robota omijającego przeszkody znajdujące się na jego drodze. Robot został zaprogramowany za pomocą edytora kodowania opartego na blokach. Jego zadaniem było jazda do przodu z określoną prędkością, a w razie wykrycia przeszkody, ominięcie jej oraz kontynuowanie jazdy. Wymagało to ustawienia odpowiedniej prędkości i kierunku silników w zależności od odczytów sensora do pomiaru odległości, a także odtworzenia odpowiednich dźwięków oraz ułożenia i wyświetlenia odpowiednich do sytuacji ikon na ekranie programowalnej jednostki.

Zajęcia dostarczyły wiele radości i ekscytacji naszym uczniom, pozwoliły im na poszerzenie horyzontów, wykorzystanie i rozwinięcie wiedzy z różnych dziedzin oraz spędzenie miło czasu. Całokształt przyczynił się do zorganizowania ciekawych zajęć na miarę XXI wieku.

Skip to content